Voetpijn

fasciitis plantaris/

hielspoor

Het is een ontsteking van het peesblad onder de voetzool. Deze fascia verbindt het hielbeen met de bal van de voet en zorgt voor stabiliteit en het buigen van de tenen. Wanneer deze ontsteking langdurig is, kan er verkalking aan het hielbeen optreden. Deze extra botvorming op het hielbeen wordt ook wel hielspoor genoemd.

Fat pad atrofie /

doortrapte hiel of voorvoet

De pijn lokaliseert zicht aan de onderzijde van de hiel of voorvoet en geeft een doortrapt gevoel. Dit kan gepaard gaan met kleine (vet)bolletjes die op de binnen en/of buitenzijde van de hiel zichtbaar zijn.

fibromatosis plantaris /

morbus ledderhose

Dit is een verharding die optreedt in het bindweefsel van het peesblad onder de voet (fascia plantaris). De verharding zal zich uiten in knobbelvormige structuren en doen op zich geen pijn. Door de grootte en plaats kunnen ze wel hinder veroorzaken.

De beweging van de grote teen is gelimiteerd naar boven toe, zowel belast als onbelast. Dit kan het stappen bemoeilijken.

Hallux limitus

De beweging van de grote teen is extreem gelimiteerd, waardoor dat deze amper tot zelfs niet geplooid kan worden.

hallux rigidus

Dit is een extra botaangroei op de achterzijde van het hielbeen. De botaanwas zelf doet geen pijn, maar kan wel ongemak veroorzaken.  Wanneer deze ontsteekt kan dit wel pijn geven.

haglund exostose

Hier heeft het gewricht van de grote teen een standsafwijking. De grote teen zal naar binnen (naar de andere tenen toe) groeien en dit in combinatie met een knobbelvorming op de zijkant.

hallux abducto valgus

/ hallux valgus

Het is een verzamelnaam voor verschillende soorten pijn aan de onderzijde van de voorvoet.

metatarsalgie /

voorvoetspijn

Dit is een ontsteking, welke veroorzaakt wordt door een te grote trekkracht van de pezen die aanhechten op de achterzijde van de hiel. Dit probleem treedt voornamelijk op bij kinderen in de groei, doordat kinderen nog een onvolgroeid skelet hebben. Op de plaats waar de achillespees vasthecht op het bot zit nog een groeischijf. En deze groeischijf bestaat voornamelijk uit kraakbeen.

Morbus sever /

ziekte van sever /

apophysitis calcaneum (hielpijn)

Hierbij wordt er een zenuw gekneld tussen 2 voetbeentjes. Dit kan een brandende, stekende, zeurende of knagende pijn veroorzaken.De pijn treedt meestal op na een inspanning en zal langzaam erger worden.

mortons neuralgie

Ingroeiiende nagels, blauwe nagels, nageltrauma's, eeltvorming, blaren, likdoorns,...

nagel- en huidproblemen

Dit is een standsafwijking van de voet. Het kan zowel een verworven als een neurologische aandoening zijn. De wreef van de voet is hierbij zeer hoog en uitgesproken. De spieren rond de voet staan meer gespannen. Dit gaat vaak gepaard met hamer- en/of klauwstand van de tenen.

pes cavus

Hier gaat de voet een zeer lage boog vertonen, dit al dan niet in combinatie met het naar binnen kantelen van het hielbeen. Wanneer de voetboog laag is zonder dat het hielbeen naar binnen knikt, zal dit zelden klachten veroorzaken. Andersom kan dit wel klachten opleveren. Op jonge leeftijd kan dit nog volledig gecorrigeerd worden.

Pes plano valgus

Kinderen hebben vaak een soepele platvoet en worden hier ook mee geboren. Rond de leeftijd van 6 jaar is het aangewezen om je kind podologisch te laten screenen. Vanaf de leeftijd van 6 jaar zouden de voeten mooi 'recht' moeten staan. Wanneer dit niet zo is, kunnen podologische zolen dit nog volledig corrigeren zodat er een zoolonafhankelijkheid optreedt.

platvoeten bij kinderen

De 2 kleine botstructuren aan de onderzijde van de grote teen geven pijn. Vaak door een trauma of overbelasting veroorzaakt.

sesmoïditis

Dit is een holte aan de buitenzijde van de voet, voorzien door twee botstructuren. In deze holte lopen verschillende structuren samen, waaronder een zenuw. Het is de compressie op de zenuwstructuur die de pijn veroorzaakt.

sinus tarsi syndroom

Deze fractuur is meestal aanwezig ter hoogte van de middenvoetsbeentjes. Het is een breuk van een botstructuur door een overbelasting van deze regio.

stressfractuur